چطور و چقدر از صفحه نمایش برای وقت گذراندن با فرزندان استفاده کنیم؟
زمان استفاده از صفحه نمایش به مدت زمانی گفته میشود که فرد بهصورت غیرفعال یا فعال با دستگاههای دیجیتال دارای صفحهنمایش مانند تلویزیون، کامپیوتر، تلفن هوشمند، تبلت یا کنسولهای بازی تعامل دارد. این زمان شامل تماشای محتوا، بازی کردن، یا فعالیتهای آموزشی دیجیتال میشود.
پیامدهای استفاده بیشازحد از صفحهنمایش
مطالعات متعددی نشان دادهاند که استفاده مفرط از صفحهنمایش با پیامدهای منفی متعددی همراه است که عبارتند از:
- اختلالات خواب: کاهش کیفیت و مدت زمان خواب کودکان و نوجوانان
- چاقی و کاهش فعالیت بدنی: افزایش وزن ناشی از سبک زندگی کمتحرک
- کاهش تمرکز و مشکلات توجه: افزایش علائم مشابه اختلال نقص توجه/بیشفعالی (ADHD)
- افزایش اضطراب و افسردگی: ارتباط مثبت بین زمان طولانی صفحهنمایش و علائم اضطراب و افسردگی در نوجوانان
- کاهش عملکرد تحصیلی: افت تمرکز و نمرات تحصیلی
- مشکلات بینایی: افزایش خطر نزدیکبینی (میوپیا) مرتبط با هر ساعت اضافه استفاده از صفحهنمایش
استانداردهای جهانی برای زمان استفاده از صفحهنمایش
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۱۹ راهنماییهای زیر را برای زمان استفاده از صفحهنمایش ارائه کرده است:
- کودکان زیر ۲ سال: توصیه به عدم استفاده از صفحهنمایش به جز تماس تصویری.
- کودکان ۲ تا ۵ سال: محدودیت به حداکثر ۱ ساعت در روز با همراهی والدین.
- کودکان بزرگتر و نوجوانان: توصیه به حداکثر ۲ ساعت در روز.
با این حال، پژوهشها نشان میدهند که در بسیاری از کشورها، بهویژه در نوجوانان، میانگین زمان استفاده از صفحهنمایش به ۷ تا ۹ ساعت در روز میرسد.
راهکارهای علمی مدیریت زمان استفاده از صفحهنمایش و فناوری
-
تعیین مرزهای مشخص
محدودیتهای زمانی و مکانی: ایجاد نواحی یا زمانهای بدون صفحهنمایش مانند هنگام صرف وعدههای غذایی، دورهمیهای خانوادگی و در اتاق خواب
روزههای فناوری برای والدین: والدین نیز باید زمانهای مشخصی را برای استفاده از دستگاههای دیجیتال تعیین کنند تا الگوی مناسبی برای فرزندان باشند.
استفاده از ابزارهای کنترل والدین: بهرهگیری از اپلیکیشنها و نرمافزارهای مدیریت زمان و فیلتر محتوا برای محدود کردن استفاده کودکان.
گفتوگو و مشارکت کودک: والدین باید با فرزندان درباره اهمیت محدودیتها صحبت کنند و آنها را در تدوین قوانین خانوادگی مشارکت دهند.
-
استفاده مثبت و هدفمند از فناوری
تماشای مشترک و بازی گروهی: انتخاب برنامهها و بازیهای آموزشی که والدین و کودکان بتوانند با هم مشارکت کنند.
حفظ ارتباط با خانواده دور: استفاده از تماسهای ویدئویی برای تقویت روابط خانوادگی.
انتخاب اپلیکیشنهای آموزشی: استفاده از نرمافزارهایی که مهارتهای حل مسئله، خلاقیت و فعالیت بدنی را تشویق میکنند.
در نهایت می توان نتیجه گرفت که زمان استفاده از صفحهنمایش اگر از حد متعادل فراتر رود، میتواند پیامدهایی مانند اختلال خواب، کاهش تمرکز، چاقی، افت تحصیلی و مشکلات بینایی بهویژه در کودکان و نوجوانان ایجاد کند. به منظور کسب راهنمایی های بیشتر استفاده بهتر از اوقات فراغت فرزندان، با بسماوا همراه باشید.
منابع جهت مطالعه بیشتر:
تولید و اشتراکگذاری محتوای آموزشی در محیطی سرشار از فناوری
انتخابها و راهبردها، دستورالعملهایی برای تعامل مؤثر در شیوههای یادگیری
ده گام برای یادگیری پیچیده: رویکردی سیستماتیک به طراحی آموزشی چهار مؤلفهای
محتوای الکترونیکی تعاملی: رویکردی نوین در بازیوارسازی برای رضایت دانشجویان
درباره پردیس زارعپور
دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران/ دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز و مرکز تحقیقات غیرواگیر
نوشته های بیشتر از پردیس زارعپور
دیدگاهتان را بنویسید